Типи електромобільних роз’ємів

у
Категорії: Безпека авто і користувачів

Для всіх хто планує придбати електромобіль або вже став електромобілістом важливо розібратись з типами електромобільних роз’ємів. Ми спробуємо доступно пояснити їх специфіку.

Електромобільні роз’єми можна зустріти як в автомобілі так і у зарядних станцій (зарядних пристроїв).

Вони розподіляються на AC роз’єми змінного струму та DC роз’єми постійного струму. Ті що знаходяться в автомобілі іноді називають зарядними портами. Транспортні засоби можуть мати як обидва так і один з AC або DC роз’ємів.

AC роз’єми

Основними роз’ємами змінного струму є Type 1, Type 2 і Type Tesla.

«Type 1» друга назва «J1772» є однофазним роз’ємом. Цей стандарт використовується в Америці, Японії, Кореї та деяких інших країнах. В Європі стандарт Type 1 діяв до прийняття окремого стандарту Type 2.

«Type 2» інколи називають Mennekes по назві німецької компанії-розробника європейського стандарту. Роз’єм може бути як однофазним так і трифазним. Нові або оновлені моделі авто що випускаються для Європейського ринку з 2014 року зобов’язані мати роз’єм стандарту Type 2. Наприклад Nissan Leaf продавався в Європу з роз’ємом Type 1 до оновлення моделі в 2018 році. Цей стандарт використовується як в країнах Євросоюзу так і країнах орієнтованих на європейський ринок, наприклад Казахстані.

«Type Tesla» розроблений американським автовиробником Tesla. Такий роз’єм зустрічається в автомобілях Tesla S/X/3/Y що збираються для американського ринку. Ті самі моделі для європейського ринку отримали роз’єм Type 2.

 

Існує ще кілька типів AC роз’ємів котрі дуже рідко зустрічаються на нашому ринку:

«Type 3» є застарілим стандартом котрий в свій час розробила італійська компанія SCAME. Роз’єм є трифазним і може заряджати як по одній так і по трьом фазам. Такий порт можливо досі знайти у публічних зарядних станціях Франції. В Україні було встановлено лише одну таку станцію на Набережній (АЗК ОККО) пізніше замінено на сучасну версію.

«Type DB/T» (AC) зустрічається в привезених з Китаю електромобілях. Стандарт був скопійований зі стандартів Type 1 та Type 2 тому такий собі гібрид. По формі це зворотній Type 2 але містить кнопку і працює як Type 1. Щоб не потрапити під «плагіат» крім роз’єму видозмінений і протокол зарядного обладнання котрий несумісний з іншими типами (Type 1, Type 2, Type Tesla).

Тип роз’єму Кількість фаз Максимальна напруга Максимальна сила струму Максимальна потужність
Type 1

1

220-240В

40А

9.2 кВт

Type 2

1 або 3

220-240В або 380-400В

63А

44 кВт

Type 3

1 або 3

220-240В або 380-400В

16А

11 кВт

Type Tesla

1

220-240В

80A

17 кВт

 

DC роз’єми

Розповсюдженими роз’ємами зарядки постійним струмом є CCS Type 1 Combo, CCS Type 2 Combo і CHAdeMO.

«CCS Type 1» – подвійний порт постійного струму передбачений для швидкої зарядки автомобіля. Зустрічається в більшості європейських автомобілях передбачених для американського ринку. Таких станцій в Україні майже немає тому заряджатись на швидкісних станціях буде неможливо. А існуючі рішення є недосконалими. Зазвичай потужність таких роз’ємів 50 кВт що дозволяє додавати приблизно 300км за одну годину зарядки.

«CCS Type 2» – подвійний порт постійного струму передбачений для швидкісної зарядки. Зустрічається в більшості транспортних засобів європейського ринку. Роз’єм розповсюджений в Європі і набирає популярності в Україні. Потужність таких станцій зазвичай 50 кВт і вони аналогічні по швидкості, приблизно 300 км за годину зарядки.

«CHAdeMO» – японський стандарт швидкісної зарядки з’явився задовго до CCS. Зустрічається в японських марках автомобілів передбачених для американського і європейського ринків. На європейському ринку втрачає популярність і все менше зустрічається в нових авто.

Зазвичай в Європі швидкісні зарядні станції є двохстандартними і мають одразу 2 типи роз’ємів – CCS Type 2 і CHAdeMO. В Україні теж стає все більше таких станцій.

«Tesla Supercharger» розрахований на зарядку тільки електромобілів Tesla. Для зарядки не передбачений окремий порт, все через той самий Type Tesla (в Америці) і Type 2 (в Європі). Автомобілі Tesla «розуміють» що підключені до DC і комутують струм інакше. Через більш жорсткі  вимогами Євросоюзу до єдиних стандартів Корпорація Tesla змушена перейти на CCS Type 2 з роз’єму Type 2 котрий встановлений на станціях Tesla Supercharger. Також нові моделі, наприклад Model 3 вже отримали CCS Type 2.

«DB/T (DC)» – китайський стандарт швидкісних зарядних станцій. В Україні у якості публічних станцій не зустрічається. Існують приватні станції для зарядки китайських електромобілів які використовують в таксі.